Renovering 2009
Eftersom motorn skulle bytas fick vi ta upp henne.
Nedre ruffluckan var ganska rutten, observera AP-navigatorn...
Det var ganska risigt i sittbrunnen. Här har dock durken och rorkulten slipats och oljats.
Panel till nya motorn, ny tankmätare och brytarpanel.
Men vart är Albinskylten?
Motorn ja, den var slut och togs ut. En Penta MD6A som en gång var på 10 hk...
Ganska grisigt!
En halv liter avfettning senare ser det ok ut.
Nya motorn på plats, en Ferrariröd Beta Marine på 20 hk.
Propeller med sin axel, kyl-, avgas- och bränslesystem byttes.
Hela elsystemet revs ut och är här under uppbyggnad.
Nya slangar och kulventiler för allt vatten och avlopp.
Några ruttna genomföringar byttes också.
Batterierna flyttades till stickkojen, alltså nära motorn.
Diodavskiljare, utan spänningsfall, från Sterling Power Products.
En intelligent laddningsregulator av samma märke ska installeras senare.
Vi hittade jobb överallt.
Till sist en omgång med Autosol och TCnano.
Efter två intensiva veckor på land var det äntligen dags för sjösättning.
Det blev lite rester.
Väl i vattnet var det dags att jobba lite med det som syns också.
Ny rufflucka, uppiffat trä och temporära stuvluckor.
Nu ser det lite hemtrevligare ut.
Det blev lite bättre strömresurser med en solcellspanel på 40W.